aktualno-86

Hrvati najviše vjeruju instituciji braka. Čak 81 posto ih najviše vjeruje upravo braku, drugo mjesto su zauzeli televizija i radio s 56 posto, a treće internet, institucije, poduzeća i civilne akcije koje vodu brigu o okolišu (51 posto). Naime, 72 posto ispitanika bi platilo i više za određeni proizvod ako bi se na njemu navodilo da se pri njegovoj proizvodnji vodilo računa o zaštiti okoliša.

Zatim su na redu euro (38 posto), novine (38 posto) i Crkva (39 posto).

Hrvati najmanje vjeruju Vladi (92 posto ispitanika ne vjeruje Vladi) u čemu smo slični s ostalim Europljanima, a potom najmanje povjerenja imamo u reklame i pravni sustav. Pravnom sustavu ne vjeruje čak70 posto građana. Ne vjerujemo također ni javnim službenicima.

6611172_sRezultat je to istraživanja koje je proveo časopis Reader’s Digest, a osim u Hrvatskoj identično je istraživanje provedeno i u drugim zemljama u kojima izlazi ovaj magazin. Prvi je puta provedeno u Europi 2001. godine, u Hrvatskoj 2007., a prošle smo godine uvršteni u europsko istraživanje koje obuhvaća 15 država u kojima je 27.500 osoba dalo svoje mišljenje. Radi se o istraživanju u kojem pitanja nisu predefinirana, već ispitanik sam odgovara na njih. Primarni cilj istraživanja bio je uvidjeti kojim brandovima i proizvodima, institucijama i zanimanjima potrošači najviše vjeruju, ali i koje će proizvode i dalje kupovati bez obzira na cijenu.

Druga istraživačka kategorija je povjerenje u zanimanja. U Europi građani najviše vjeruju vatrogascima (93 posto), a najmanje političarima, ali začuđuje da neki ipak još uvijek vjeruju bankarima. Povjerenje imamo i u pilote te medicinske sestre.

U Hrvatskoj se najmanje vjeruje političarima (88 posto ispitanika ne vjeruje, a da im vjeruje reklo je tek 2 posto ispitanika), prodavačima putovanja (80 posto ispitanika im ne vjeruje) i sindikalnim vođama (73 posto ispitanika im ne vjeruje).
Nogometaše također ne volimo.
Treća kategorija je povjerenje u odnos robnih marki prema okolišu.

Unatoč naporima većine velikih europskih brandova da promoviraju odgovoran imidž prema okolišu, čak 75 posto Europljana još sumnja u takve tvrdnje. Ispitanici smatraju da su velike kompanije odgovorne za uništenje okoliša. Odlučili bi se na kupnju proizvoda koji je dobar za okoliš, ali su skeptični prema istinitosti takvih tvrdnji.

U kategorijama domaćih tvrtki povjerenje je ukazano Dukatu za mliječne proizvode, Croatia osiguranju u kategoriji osiguranja Francku za kavu, Krašu za čokoladu, Kutjevu za vino, a Cedeviti u kategoriji napitaka. Zvijezdi je osvojila nagradu u kategoriji maslinovo ulje, koja je prošle godine prvi put uvrštena kao kategorija, Plivi u kategoriji sredstava protiv prehlade, dok je Belupov Neofen dobio nagradu Trusted brand 2012. za sredstava za ublažavanje bolova.

Od stranih brendova građani Hrvatske najviše vjeruju Nivei koja apsolutni pobjednik u svim zemljama koje je istraživanje obuhvatilo, te Opelu, Gorenju, Nokiji i Lesnini.
Ispitanici su se očitovali i o povjerenju prema Europskoj uniji. Rezultat je da 66 posto ispitanika iz Hrvatske nema baš povjerenje u EU, dok tek 38 posto vjeruje da će EU ostati stabilna i »preživjeti«.