Mreža mladih Hrvatske: Zaustavite militarizaciju djece

KARLOVAC – Mreža mladih Hrvatske (MMH) i Koordinacija udruga za djecu (KUD) poslala je otvoreno pismo u kojem traže da se zaustavi militarizacija djece, te da budemo dosljedni u promicanju i podučavanju djece vrijednosti mira.

Povod za reakciju Mreže mladih i Koordinacije udruge za djecu bio je članak objavljen na jednom internetskom portalu, a vezano uz praksu militarizacije djece u Karlovcu. U članku je navedeno da se prilikom obilježavanja mnogih državnih praznika koristi “Karlovački počasni vod ZNG-a ’91” koji sačinjavaju djeca. Na obilježavanju se djecu oblači u maskirne uniforme, a neka dobivaju i puške u ruke, piše u priopćenju.

Priopćenje donosimo u cijelosti:

Ovakvu praksu smatramo krajnje neprimjerenom i štetnom, budući da Ustav Republike Hrvatske naglašava mir i mirotvorstvo kao ključne civilizacijske vrijednosti. U tom duhu, i brojni programi i strategije namijenjeni djeci naglašavaju potrebu da ih se od najranije dobi uči vrijednostima mira i nenasilja, osobito u kontekstu Hrvatske gdje je nasilje vrlo nedavno imalo ogromne razmjere. MMH i KUD, uz širok krug drugih organizacija civilnog društva, godinama zagovaraju uvođenje građanskog odgoja i obrazovanja u škole kako bi se djeca već od rane dobi poticala i poučavala toleranciji i konstruktivnom rješavanju sukoba. Ne možemo dovoljno naglasiti koliko je štetno davati djeci oružje u ruke, makar i u takve protokolarne svrhe jer oružje simbolizira drugačije vrijednosti.

Dodatno isticanje elemenata rata u društvu koje se još uvijek nosi s njegovim posljedicama dovodi do stvaranja negativnih emocija među djecom, što s vremenom rezultira predrasudama, netrpeljivosti te govorom i djelima mržnje usmjerenim prema narodima s kojima se rat vodio. Kontinuirani napori mnogobrojnih organizacija civilnog društva, ali i raznih stručnjaka/inja usmjereni su na razvoj instrumenta kojima bi se radilo na razvoju kulture mira, ljudskih prava i temeljnih sloboda na koje imaju pravo svi građani. U okviru tih napora radi se ne samo na stjecanju znanja, već i razvoju vještina i stvaranju okružja koje u potpunosti podupire demokratske procese. U okviru građanskog obrazovanja radi se na razvoju višestrukih identiteta kod svakog djeteta: osobnog, nacionalnog, europskog i globalnog. U skladu s time, isticanje isključivo nacionalnog identiteta otežava djetetu razvoj ostalih te mu na taj način onemogućuje da postane građanin Europe i svijeta, što je u današnjem svijetu promjena i mobilnosti, od neizmjerne važnosti za svakog pojedinca. Imajući na umu spomenuti negativan utjecaj na dječji emocionalni i psihički razvoj, ne zaboravimo kako je Hrvatska potpisala i ratificirala Konvenciju o pravima djeteta (1989) čije je glavno načelo djelovanje u najboljem interesu djeteta. Možemo se svi zajedno zapitati: jesu li ovakve manifestacije u najboljem interesu djeteta te što djeca uče iz njih?

Upućujemo stoga zamolbu obnašateljima javnih dužnosti da doprinesu prekidanju započete štetne prakse militarizacije djece. U vrlo važnom procesu suočavanja s prošlošću, koji podrazumijeva proces suočavanja s vlastitom prošlošću na razini činjenica i sagledavanja ratnih zločina iz svih relevantnih „kutova”, djeca na osnovu dobivenih informacija imaju pravo na donošenje vlastitih zaključaka o prošlim događajima. Vrijeme je da u duhu suočavanja s prošlošću na leđa mladih generacija ne prenosimo breme naših vremena te im u školama, a posebice u nastavi povijesti, omogućimo ostvarivanje njihova prava na istinu i kritičko promišljanje.

Mreža mladih Hrvatske (MMH) i Koordinacija udruga za djecu (KUD)