Oprez pri visokim temperaturama; ne izlazite ako ne morate

KARLOVAC – Temperature koje će doseći i 38 stupnjeva zagrijat će još više naše krajeve. Kako su najavili meteorolozi, Karlovac i okolicu bi danas moglo grijati 38 stupnjeva Celzijusa, a sutra čak i 39.

Zbog izrazito visokih temperatura koje nas očekuju oprezni trebaju biti kronični bolesnici i starije osobe. Liječnici građanima preporučuju da izbjegavaju izlaske iz svojih domova. Sigurnosne mjere najviše se odnose na srčane bolesnike i osobe s povišenim krvnim tlakom, koji bi, kao i ostali kronični bolesnici, osim izbjegavanja izlazaka, trebali pripaziti i na redovno uzimanje lijekova. Svim građanima savjetuje se i uzimanje većih količina tekućine, a preporuča se također izbjegavanje teških jela poput pržene te jako zasoljene i začinjene hrane.

Toplinski udar ili omarica je vrlo sličan sunčanici, s tom razlikom da ne mora nastati kao posljedica direktnog izlaganja suncu. Toplinski udar se može desiti radnicima u pekari ili u industriji kraj visokih peći – kao i neopreznom vozaču koji sjedne u pregrijan auto, kamperu koji spava u loše postavljenom šatoru ili mornaru kraj pregrijanog brodskog motora.

Toplinski udar nastaje zbog (često naglog) prekomjernog povišenja tjelesne temperature i nemogućnosti organizma da temperaturu održi u normalnim granicama. Obično se javlja kada je vlaga u zraku visoka, za vrijeme ljetnih sparina i omare – jer je u takvim uvjetima otežano znojenje i prirodno hlađenje organizma.

PREVENCIJA TOPLINSKOG UDARA TIJEKOM LJETNIH VRUĆINA

1.) Nošenje široke, udobne pamučne odjeće

2.) Izbjegavati izravno sunce, boraviti u sjeni

3.) Piti dosta tekućine

4.) U slučaju terapije diureticima (Tertensif), beta blokatorima (Concor, atenolol, metoprolol), antipsihoticima (Zyprexa) mora se posebice paziti te izbjegavati izlaganje visokim temperaturama

5.) Ne boraviti u automobilu dok je parkiran jer temperatura u njemu može iznositi čak više od 70 stupnjeva.

6.) Izbjegavati vježbe i težak fizički napor tijekom vrućih dana

U slučaju da se simptomi toplinskog udara ili iscrpljenosti jave unatoč držanju navedenih preporuka odmah potražite sjenovito mjesto ili prostoriju s rashladnim uređajem, pokrijte se vlažnim plahtama ili prskajte hladnom vodom, pijte dosta tekućine koja sadržava elektrolite (razne tekućine za rehidraciju sportaša) ili jednostavno vodu sa soli (u 1 l vode dodajte 1 malu žlicu soli i polako pijte). Izbjegavati kofeinske preparate (kava, crni čaj) i alkohol.