Dani draganića

Karlovačke škole i dalje bez Građanskog odgoja kao zasebnog predmeta, u ponekoj srednjoj – možda na jesen

Dok Zagreb i neke županije najavljuju Građanski odgoj u svojim školama u osnovnim školama u Karlovcu ga neće biti, a u ponekoj od srednjih možda – na jesen.

Gradu nema namjeru uvoditi ovaj fakultativni program, a Županija ne sada, iako bi se to moglo dogoditi na jesen ako se među 30 planiranih škola u zemlji u kojima će se provoditi kao pilot projekt nađe i neka ovdašnja.

Draženka Polović koordinatorica Možemo, čiji je amandman na uvođenje ovog programa odbijen, napominje da su pitanje obrazovanja i odgoja postavili kao prioritet, štoviše i razlog svog političkog djelovanja. Jer, ocjenjuje, naše je školstvo, na žalost, upalo u konzervativnu paradigmu što se vidi i u rezultatima koje učenici postižu. Forsira se formalno znanje umjesto analitičkog, kritičkog, istraživalačkog, a vrijednosni sustav ne osvještava dovoljno učenike kao ljude usmjerene ka pravičnosti, solidarnosti, empatiji, jednakosti… i spoznaji svih problema zajednice.

– Želimo kod njih osvijestiti njihovo pravo da mijenjaju takav sustav spoznaja i problema. Zato smo predložili ovaj amandman u Gradskom vijeć. Nije prošao, a moram priznati da i nisam očekivala da će proći. Zato što ne vidim u ovoj političkoj strukturi, uopće, u društvenoj klimi Karlovca, prostor – ljudski, politički, mentalni – koji bi radio na tome da djeci omogući takav odnos prema zajednici, priča Polović.

Građanski odgoj, dodaje, nema nikakve veze ni sa kakvom ideologijom, već učeničkim shvaćanjem da u zajednici žive i u njoj moraju forsirati vrijednosti koje je čine boljim mjestom za sve. Treba ih naučiti da razmišljaju svojim glavama.

– Oni moraju uvidjeti da bez njih promjene nema! To neće učiniti ni jedna politička stranka, neće to biti ni Možemo, ni ovo, ni ono… to moraju učiniti građani sami, mladi ljudi. Koronakriza, online nastava… desila se apatija društva šire, ali govorim o mladim ljudima: to je nešto protiv čega se moramo snažno boriti, da oni shvate da su gradonačelnici, načelnici, donačelnici… njima odgovorni, da su oni, građani, koji njih moraju prozivati, ne trebaju oni stajati mirno pred gradonačelnikom, nego gradonačelnik i svi mi moramo stajati mirno pred njihovim zahtjevima, izjavila je Polović i ocijenila da je objašnjenje kojim je odbijen njihov prijedlog – da jegrađanski odgoj međupredmetni sadržaj – samo način da se izbjegne uvođenje Građanskog odgoja.

A da je međupredmetna tema podsjeća i gradonačelnik Damir Mandić i napominje da se obrađuje u karlovačkim osnovnim školama.

– Naš stav je da su to važne teme i da temama koje se obrađuju vezano uz građanski odgoj stvarno treba biti mjesto u školama, ali smatramo da ovaj model koji je osmišljen s razine Ministarstva kvalitetan i da zaista nema razloga da nemamo povjerenja u nastavnike, profesore, u ovom slučaju učitelje da će oni to odraditi kvalitetno. Grad Karlovac već desetak godina i financira oblik rada s učenicima, odnosno, s roditeljima koji se, istina, više oslikava kroz teme prevencije raznih poteškoća, pa i ovisnosti. Mislim da su taj program prošli gotovo svi nastavnici osnovnih škola, veli Mandić.

I u Karlovačkoj županiji, osnivaču srednjih škola, te osnovnih izvan Karlovac, smatraju da su teme građanskog odgoja zastupljene u više predmeta. Dožupanica Vesna Hajsan Dolinar kaže da je učenicima u osnovnim i srednjim školama propisana satnica kojom mogu biti opterećeni, te podsjeća da se građanski odgoj provodi kao međupredmetni i na satovima razrednika.

– Svi nastavni predmeti imaju u kurikulumu građanski odgoj koji se provodi i kao takav nastavnici izrađuju u svojim pripremama. Što se srednjih škola tiče, naša Medicinska škola ima građanski odgoj za medicinske sestre i tehničare. Dok Ministarstvo znanosti i obrazovanja ne donese plan i program građanskog odgoja i ne uskladi sastnicu, mi kao Županija nemamo mogućnosti to djeci natovariti i ne možemo inicirati uvođenje građanskog odgoja, napominje Hajsan Dolinar.

A budući će u 30 škola u zemlji građanski odgoj krenuti kao eksperimentalni program, Županija će ovdašnjim školama predložiti da i one u njemu sudjeluju.

– Svaki novi program ide na savjetovanje i eksperimentalno se provodi po školama koje se javljaju na natječaj. Karlovačka županija će svakako preporučiti svojim školama da se, kada Ministarstvo pošalje poziv za eksperimentalno provođenje tog programa, one u uključe, poručuje Hajsan Dolinar.