Noć muzeja ove godine održat će se 26. siječnja. Za 19. izdanje ove kulturno-turističke manifestacije Hrvatsko muzejsko društvo odabralo je temu „Muzeji i nova publika“. Ovogodišnja tema je u skladu s vremenima kada se novoj publici, a osobito mlađim generacijama, trebaju ponuditi inovativni i kreativni sadržaji u kojima može i sama sudjelovati. Muzeji grada Karlovca iskoristit će ovu večer na svim svojim lokacijama i posjetiteljima pokušati ponuditi sadržaj na koji nisu navikli, započevši s Galerijom „Vjekoslav Karas“.

-Računamo mi na sve generacije, ali kad smo razmišljali kako prići mladima, shvatili smo da nije pitanje samo nove muzejske publike, već nove uloge publike. Kako bih to bolje ilustrirao reći ću kako će izgledati izložba “50 godina ZILIK-a” u našoj Galeriji. Prekršit ćemo uobičajena pravila izložbi na kojima autor ili kustos govori, a posjetitelji slušaju. Nakon stručnog vodstva autorice izložbe, zamolit ćemo troje naših posjetitelja da odaberu po jedno djelo i ponude svoju interpretaciju istog. U pitanju će biti tri generacije ljudi, kazao je ravnatelj Muzeja grada Karlovca Igor Čulig.

Ovom interakcijom publike cilj je, osim kustosa i autora izložbe, uključiti i posjetitelje, koji se obično ne nalaze u ulozi govornika te „izbrisati“ imaginarnu granicu među njima.

Moramo raditi na razvoju publike, ali kako to raditi ako ne želite osnažiti glasove zajednice. Ako ćete vi uvijek biti taj koji ima pravo na interpretaciju i mišljenje i to dijeliti s drugima, a nećete pozvati nikoga da pređe tu magičnu granicu i ponudi vlastitu interpretaciju i kaže zašto mu je do neke slike stalo, što na njoj vidi, zašto mu je lijepa ili umjetnički vrijedna. Noć muzeja je odlična prilika za to i mi ćemo ju iskoristiti. Ne znamo kojim jezikom će progovoriti naši interpretatori. Hoće li to biti emotivni jezik ili ćemo pronaći znalce umjetnosti i govoriti kritičkim jezikom, vidjet ćemo.

Muzej Domovinskog rata – Turanj oduvijek je bio zamišljen kao multimedijalni centar i u skladu je s trendovima i modernom tehnologijom, a ne začuđuje ni podatak kako je i nakon pet godina od otvorenja posjećen u jednakom, ako ne i većem broju.

Ono što mene fascinira je da je Turanj, po posjećenosti, kao da smo ga jučer otvorili. Posebno se to vidi na Noći muzeja svake godine. Premda imamo multimediju i premda se postav itekako uz različita pomagala i audiovizualne vodiče može savladati i samostalno, ljudima je stalo upravo do okupljanja i izgovorene riječi naših vodiča. Sjećanja na Domovinski rat teku kroz jedan međugeneracijski dijalog – stariji naraštaji mlađima dolaze pokazati ta sjećanja na nedavnu prošlost.

Stari grad Dubovac, s druge strane, može se pohvaliti porastom posjećenosti. Noć muzeja prilika je za prezentaciju sažetka i presjeka različitih kulturnih aktivnosti koje su se tamo odvijale u 2023. godini. Čulig najavljuje i revitalizaciju Starog grada – novi postav i audio vodiče, koji će zasigurno privući još veći broj posjetitelja, posebice ciljanih mlađih generacija. No, je li tome stvarno mjesto na lokaciji poput Starog grada Dubovca?

Multimedija može biti lijep začin i jedno očuđenje, ali kad imate jednu prvorazrednu supstancu povijesti kao što je Stari grad Dubovac, ne treba ljudima skretati pažnju s toga. Virtualni život Dubovca je vrlo bitan. Njegova prepoznatljivost u medijima je dio njegove privlačne snage i slažem se da je mjesto kojemu nije potrebna multimedija. Dubovac je pravo mjesto da odložite mobitele i uređaje. Autentični oblici, izgovorena riječ, dijalozi s ljudima koje ćete tamo susresti i našim muzejskim djelatnicima, okusi i mirisi – to je jedna posebna čar.

Tags: