Nakon upisa u vrtić, polazak u prvi razred osnovne škole prvi je veliki korak u životu svakog djeteta, ali i važan te često stresan događaj za roditelje. Zašto?

Dijete se mora prilagoditi novim pravilima ponašanja, od njega se očekuje da prati nastavu, mirno sjedi, ispunjava razne obaveze. To je ujedno i prva provjera djetetovih socijalnih, emocionalnih, intelektualnih i drugih sposobnosti.

Kronološka dob više nije jedini kriterij za polazak u školu, dijete mora biti psihofizički zrelo, mora posjedovati neka znanja i vještine, određeni stupanj socio-emocionalne zrelosti. Ako svi ti kriteriji nisu ispunjeni, postoji mogućnost odgode upisa.

Na razini Hrvatske više od četiri tisuće djece dobilo je odgodu upisa ove godine, što je pomalo zabrinjavajuće.

Zašto je to tako?

Odgovor je pokušala dati magistra logopedije Bojana Knežević koja je predavanje na temu „Odgoda upisa u školu – nužnost ili pomodarstvo“ održala u Gradskoj knjižnici Ivan Goran Kovačić.

Osvrnula se na problematiku spremnosti djeteta za upis u prvi razred, vještinama koje nužno moraju biti razvijene prije škole te kako djecu pravilno poticati u predškolskom razdoblju.

Pri upisu u školu mora se promatrati emocionalni razvoj djeteta, postoji zatim kategorija zdravstvenog stanja. Ne smije se zanemariti vještina jezika, govora, komunikacije, a jako su važne i predvještine za usvajanje čitanja i pisanja. Ponekad se zanemaruje aspekt motivacije, koncentracije i pažnje…sve je to jako važno, istaknula je Bojana Knežević.

Dosta je ispotencirana ta priča da sve veći broj djece dobiva odgodu upisa. Ako malo bolje pogledate podatke unazad nekoliko godina, vidjet ćete da je ta brojka negdje konstantna, vrti se oko deset posto.

Ono što mi vidimo jest da ima sve više djece unutar tih „desetak posto“ čije su vještine zaista nedovoljno razvijene i to je malo dublji problem.

Korona je jedan dio uzroka, to ne možemo zanemariti. Drugi dio je onaj na kojem posebno trebamo raditi. Danas su djeca sve više usmjerena na ekrane i ne prakticiraju vježbe koje smo mi kao djeca prakticirali. To je nažalost naša realnost.

Imamo i one roditelje koji dolaze sa zahtjevom da se njihovom djetetu odgodi upis u školu. To su najčešće prezaštitnički nastrojeni roditelji koji na sve načine žele odgoditi suočavanje svog djeteta s ozbiljnijim obavezama, mogućim neuspjehom itd. Naravno, roditelj je s druge strane taj koji najbolje poznaje svoje dijete i mi moramo uvažiti njihovu molbu. Važno je u takvim situacijama kvalitetno testirati dijete i realno procijeniti postoji li potreba za odgodom ili ipak ne.