Vožnja u pijanom stanju veliki je problem u prometu. Nerijetko smo svjedoci izvještaja zaustavljenih vozača koji na alkotestu napušu od 2 do čak 4 promila. Međutim, redovitim ispijanjem alkohola tolerancija na njega raste, a rastom koncentracije alkohola u krvi vozači postaju sve opasniji za sebe i druge sudionike prometa. Već pri malim koncentracijama alkohola u krvi gasi se funkcija prednjeg dijela mozga zaduženog za oprez i izbjegavanje bespotrebnih rizika. Premda uskoro obilježavamo Svjetski dan borbe protiv alkoholizma 1. travnja, sama borba onih koji rade s ljudima koji boluju od alkoholizma odvija se svakog dana u godini.
-Takvih ljudi u Hrvatskoj je oko 250 000, ali je još veći bazen ljudi koji su u kategoriji takozvane štetne upotrebe i zlouporabe alkohola. Alkohol je društveno i kulturološki najprihvaćenije sredstvo samopomoći, a dio ljudi o kojima govorimo će zapravo pokušati ili odagnati svoju patnju ili pokušati doći do ugode i užitka upravo takvim psihoaktivnim sredstvom, objasnio je doktor medicine i voditelj Integrativnog centra mentalnog zdravlja Igor Salopek.
Alkoholizam ne bira društvene slojeve, profesije, spolove niti dob, a svatko može postati žrtvom ako ne postavi granice konzumacije alkohola. Već je puno ovisnika koji su tek u 20-im godinama života, ali alkoholizam se u 95% slučajeva može smatrati sekundarnim, odnosno kao pokušaj samoliječenja anksioznih ili depresivnih smetnji.
0,5 promila je dozvoljena granica koncentracije alkohola u krvi za vožnju u Hrvatskoj. Međutim, sa stajališta medicine svaka koncentracija alkohola u krvi se smatra intoksikacijom, odnosno otrovanjem koje djeluje na organske sustave i mozak. Čak i pri toj malenoj koncentraciji reakcije će biti značajno usporene, a kamoli kod onih koji su više popili.
-Nažalost, ti ljudi s jedne strane nisu dovoljno kritični prema vožnji i izuzetno krivo procjenjuju udaljenost, brzinu, načine i mogućnosti reakcije. Koordinacija im je smanjena, a smanjuje im se i ravnoteža, motoričke, izvršne te ponašajne funkcije. S druge strane se povećava osjećaj opuštenosti i euforije te osjećaj da voze izuzetno dobro. Kada zbrojimo oboje, ti su ljudi zapravo izuzetno opasni, rekao je Salopek.
Uloga policije u ovim slučajevima je uloga spašavatelja života jer trebaju detektirati te vozače i isključiti ih iz prometa. Putem pravosudnih procesa dodjeljuju se mjere obaveznog liječenja koje su izuzetno dobra usluga za takve vozače i njihove obitelji, pogotovo ako su kombinirali alkohol i neku od droga ili psihoaktivnih lijekova.
-Alkohol je jedan od 4 ubojice u prometu i kao takav posebno zanimljiv policijskim službenicima. Unatrag nekoliko godina, što kroz redovan rad, što kroz ciljane akcije, u prosjeku je od 1100 do 1400 vozača zatečeno pod utjecajem alkohola. Mladi vozači ne smiju imati nimalo alkohola u krvi, dakle, i ispod 0,5 promila, njih imamo oko 80 do 90 godišnje. Od 0,5 do 1 promila imali smo oko 230 vozača, od 1 do 1,5 promila oko 260. Nažalost, najveća koncentracija alkohola je kod najvećeg broja vozača, pa je prošle godine bilo 280 vozača koji su imali više od 1,5 promila, rekao je pomoćnik voditelja službe za javni red i sigurnost Dražen Živčić.
Nema pravila kada se govori o pijanim vozačima jer sve dobne skupine mogu biti žrtve. Prošle godine bio je slučaj 51-godišnjaka koji je napuhao 4,28 promila alkohola u krvi. Također su problem i droge jer bezobzirni vozači pod utjecajem droga, alkohola ili čak kombinacije jednog i drugog sjedaju za volan. Kazne su velike, ali svejedno je broj recidivista velik, a same situacije zaustavljanja pijanih vozača u prometu nisu ugodne.
–Uglavnom osoba koja je pod utjecajem alkohola prvo to negira kada je zaustavljena u vožnji, a zna se bezobrazno ponašati prema policijskim službenicima. Česte su upotrebe sredstava prisile, a najbitnije je naglasiti da alkohol kod vozača motornih vozila nema opravdanja, zaključio je Živčić.
Ako dođe do konzumacije alkohola, u društvu se mora nalaziti osoba koja ne pije i koja može voziti ostale. Također je preporučljivo koristiti javni prijevoz ili jednostavno pozvati poznatu osobu da preuzme ulogu vozača. Runda pića je skuplja od taksi prijevoza, a vožnjom u pijanom stanju vozači ugrožavaju sebe i druge sudionike u prometu.