
Održano je završno natjecanje GlagoMatike u kojem učenici osnovnih škola putem istoimene video igre prepoznavaju i zbrajaju brojeve na glagoljici. Natjecanje organizira Družba čuvara baštine Frankopani u kaštelu Dubovac, a do sada se u igru uključilo preko 2000 učenika, preko 250 učitelja i 200 osnovnih škola. Nakon tri godine održavanja online ovo je prvo veliko natjecanje uživo, a na završnicu je pozvano po deset najboljih glagomatičara iz cijele Hrvatske koji su stigli u pratnji mentora i roditelja.

GlagoMatika je video igra i online natjecanje u prepoznavanju i zbrajanju brojeva na glagoljici, a namijenjeno je prvenstveno učenicima osnovne škole, ali i ostalima kojima je glagoljica zanimljiva. Natjecanje je 2021, godine pokrenula Družba čuvara baštine Frankopani, a učenici iz različitih dijelova Hrvatske rado su razgledali čitav Stari grad prije početka završnog natjecanja.

–Računati na glagoljici je jako fora. Inače mi ide matematika i stvarno sam matematički tip te volim učiti nešto novo. Kada sam dobila opv+ciju da uopće idem na ovo natjecanje, odmah sam rekla profesorici da me upiše. Stvarno mi se sviđa i uopće nije teško čim se nauči sistem, rekla je učenica OŠ Nikola Tesla Rijeka Anastasija Tomljanović.

Član Družbe čuvara baštine Frankopani Tomislav Beronić iskoristio je svoja programerska znanja kako bi stvorio igru za koju se članovi Družbe nadaju da će se proširiti i izvan granica Republike Hrvatske.
Prvi puta su okupljeni najbolji Glagomatičari uživo. To su djeca koja su u protekla tri online natjecanja ostvarila deset najboljih rezultata u tri skupine. Imamo skupinu Az koju čine prvi i drugi razredi osnovnih škola, zatim Buki koji su treći i četvrti razred te Vedi koji su stariji razredi. Klinci su odlični i vrhunski rješavaju zadatke koji se sastoje od prepoznavanja brojeva na glagoljici i računanja s njima. Dakle, Glagomatika je multidisciplinarna videoigra koja povezuje povijest, jezik i matematiku, a cijela okupljena ekipa je beskrajno ponosna što se ove mlade cure i dečki pokazuju puno boljima od nas.

Beronić je istaknuo kako su se pripremna natjecanja održala preko interneta, a za završnicu je osiguran prikladan prostor u kaštelu Dubovac. Samo natjecanje odvilo se u tri kategorije nazvane po početnim slovima glagoljice, a u svakoj kategoriji nastupali su učenici različite dobi.
Glagoljica je prvo hrvatsko pismo koje seže u daleku prošlost. Ni danas nije potpuno jasno kako je glagoljica nastala, a meni je posebno zanimljiv jedinstven brojevni sustav u glagoljici koji nema nitko drugi na svijetu. Vrlo je složen i zahtjevan, što pokazuje da je glagoljica jako staro pismo. Direktan okidač je bila knjiga Modruški urbar kneza Bernardina Frankopana koja jer pisana glagoljicom. Svi brojevi koji se unutra spominju, a to je popis imovine koju je knez imao, kmetovi, sela i stoka, sve je pisano glagoljicom, a meni je bio štos izračunati kako je knez kalkulirao.

Beronić je detaljno proučio knjigu Modruški urbar i na temelju nje stvorio natjecanje čiji su pokrovitelji Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Staroslavenski institut i Društvo prijatelja glagoljice.
Nakon tri godine uspjeli smo doći do toga da veliki broj škola uključen u GlagoMatiku. Danas smo ovdje uživo na Dubovcu i odradili smo tri kruga kvalifikacijskih natjecanja kojima su domaćini bile tri škole: jedna iz Oštarija, moja iz Križevaca i jedna iz Zagreba. Na kvalifikacijskim natjecanjima iskristalizirale su se najbolji, rekla je suorganizatorica GlagoMatike iz OŠ Ljudevita Modeca u Križevcima Martina Valec Rebić.

Djeca su na glagoljici do sada većinom učila slova, ali je GlagoMatika uključila i brojeve, što je djeci vrlo zanimljivo, izjavila je Valec Rebić. Dodala je kako djeca brzo računaju i prepoznaju brojeve, pri čemu koriste modernu tehnologiju s kojom su već dobro upoznata.
Imamo bogate nagrade za pobjednika, ali svi ostali će također dobiti utješne nagrade. Samo sudjelovanje ovdje u dvorcu Dubovac je za svu ovu djecu nagrada jer će imati razgled muzeja i neke igre. Svi će otići zadovoljni.

Svoje viđenje natjecanja podijelila je jedna od učiteljica koja je zajedno s učenicima posjetila Dubovac.
S obzirom da u našoj školi njegujemo kulturu glagoljice i kulturnu baštinu općenito kroz projekt “101 lice glagoljice”, nama je ovo zapravoi bila nadogradnja gdje su djeca koja inače uče čitati glagoljicu mogla učiti na nov, zabavan način i brojke. Djeca su kroz digitalnu igru koju je osmislio gospodin Beronić imala priliku spojiti nešto suvremeno i njima blisko poput računala, tableta i mobitela te našu tradiciju, rekla je učiteljica hrvatskoga jezika u OŠ Kajzerica iz Zagreba Stanka Svetličić.

Svetličić je izjavila kako je ponosna što je na završnici natjecanja prisutan učenik iz njezine škole. Prisutne mentorice ohrabrile su učenike da daju sve od sebe kako bi postigli što bolji rezultat, a za najbolje natjecatelje pripremljene su vrijedne nagrade i darovi sponzora. Nagrade je podijelio kostimirani kneževski par.
