
Hrvatski jezični portal objašnjava uzor kao onu osobu koja služi kao primjer dobrih osobina i ispravnih postupaka. Najčešći uzori mogu biti roditelji, bake i djedovi, prijatelji i poznanici koju su postigli velike uspjehe, učitelji i profesori i slično, ali u posljednje vrijeme sve je više mladih koji uzore traže u online personama – influencerima.
–Ja iskreno bih rekla da su mi dva najveća uzora i primjera u životu mama i braka, iako bi mogla tu svrstati i velike svjetske izviđače. Uglavnom se vodim onim ljudima koji me mogu inspirirati, kazala je Klara Brezinščak, maturantica Prirodoslovne škole Karlovac.

–Moj uzor bi bili moji roditelji i neki glazbenici. Na primjer rock glazbenici kao što je Slash u pogledu kako on svira, a i mnogi klarinetisti iz 1930-ih godina koje sam slušao. To me i uvelo u glazbeni svijet, jer sam maturirao klarinet, a vidjet ćemo što će biti dalje, rekao je Bruno Malinar, maturant Glazbene škole Karlovac.

Uzori su važni u procesu razvoja i formiranja identiteta jer predstavljaju uzor kakav želimo biti i ono s čim se želimo identificirati. Socijalna usporedba najvažnija je za razvoj mladih ljudi koji redovito procjenjuju svoj i tuđi status u društvu. Događa se to svakodnevno, kako u stvarnom tako i u virtualnom okruženju, a posebno na društvenim mrežama.
–U mom slučaju mislim da se mogu jako ugledati na život svojih uzora kao glavni cilj za svoj život, ali mislim da je svaka osoba individualna i ima pravo na svoj put kako god ga zamisli, kaže Klara.
Usporedbe s drugima su nažalost neizbježne, ali ono što je moguće je kritičko promišljanje osobe i odabir s kim se uspoređivati – hoće li to biti prava, inspirativna osoba koja zaslužuje poštovanje, ili nedostižni i ponekad pretjerano idealizirani influenceri?
–Sama riječ nije ništa novo, ona potječe od davnina. Od poznatih pisaca i ostalih ljudi koji su bili utjecajni kroz povijest. Danas, riječ influencer povezujemo s ljudima aktivnim na društvenim mrežama, a često imaju i velik broj pratitelja. Najčešće se povezuje s ljudima koji ljenčare i gube dane, međutim, ako osoba želi biti influencer i zarađivati od toga, to je kao svaki drugi posao. Na dnevnoj bazi se razmišlja o temama videa, odnosno sadržaju, scenarijima za video, kontaktima, sponzorima… Netko je uspio unovčiti to i imati društvene mreže kao stalni posao, a nekima je to dodatna zarada, rekao je Tik Tok mentor, Dario Marčac.

Koja je druga strana medalje života influencera? Govori li broj pratitelja, “lajkanih” fotografija, označenih brendova ili proslijeđenih objava o utjecaju i popularnosti pojedinca? Što se krije iza profila na društvenim mrežama?
–Ja mislim da većinom skrivaju sve da bi dobili veću publiku i više pregleda. Ja kao muzičar i fotograf ako želim publiku se isto moram reklamirati kako bi mi se ljudi javljali. Kako bi uspjeli moraju imati veliku publiku. Što se tiče reklamiranja proizvoda, možda ima istine, ali što se tiče zabave, nema šanse, kaže Bruno.
–Realnost je da kad, polazimo sami od sebe, objavljujemo na društvene mreže pokazujemo samo ono pozitivno. Rijetko tko objavljuje negativne stvari. Najčešće se objavljuju slike s vjenčanja, kavi, izleta i slično, a one druge stvari ne objavljujemo. Ista stvar je kod influencera, ali na puno većoj razini. Ima pojedinaca koji pokazuju realnost, ali većinom je to uljepšana slika, rekao je Marčac.
Bitno je mlade uputiti u događanja na društvenim mrežama kao i sve mogućnosti koje dolaze ako se pouzdaju u određene kreatore koji stvaraju na internetu. Nitko ne može sa sigurnošću znati što je istina što nije, pa tako i na društvenim mrežama. Upravo to čini internet i društvene mreže intrigantnim, ali i opasnim mjestom za mlade, podložne utjecajima.