
Lijepo vrijeme, kakvo se očekuje u narednom razdoblju, izmamit će na prometnice veći broj ljubitelja vožnje motocikala i mopeda, koji svojim povećanim prisustvom u prometu sudjeluju i u većem broju prometnih nesreća.
Iako je tijekom 2024. godine zabilježen pad smrtnog stradavanja vozača i putnika na mopedima i motociklima i to 71 u 2024. godini u odnosu na 76 u 2023. godini, što je smanjenje od 6.6 %, potrebno je posebno istaknuti kako se gotovo svaka treća poginula osoba u prometu na cestama u RH nalazila na mopedu ili motociklu, što svakako predstavlja preveliki broj.
Vozači i putnici motocikala i mopeda često su žrtve drugih nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila, koji grubim kršenjem prometnih propisa ugrožavaju njihovu sigurnost, ali i sigurnost svih drugih sudionika u prometu.
Međutim, često zbog svog neodgovornog ponašanja i grubog kršenja prometnih propisa i sami sudjeluju u teškim prometnim nesrećama, gdje u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške tjelesne ozljede.
U posljednjih pet godina (2020. – 2024. g.) vozači motocikala i mopeda skrivili su više od polovice (60,0%) svih prometnih nesreća u kojima su sudjelovali, prilikom čega je više od 2/3, odnosno (70,8%) nesreća s poginulim osobama.
Slijedom navedenog najčešće greške zbog kojih se događaju prometne nesreće, odnosno obveze kojih se trebaju pridržavati vozači motocikala i mopeda su:
-kreću se neprilagođenom i brzinom većom od dozvoljene,
-ne nose zaštitne kacige,
-kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,
-precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu,
-obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera,
-provlače se između zaustavljenih vozila u kolonama,
-voze sa neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su, uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike,
-upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima,
-upravljaju vozilima prije stjecanja prava (bez položenog vozačkog ispita),
-uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila, koje je prema tvorničkim konstrukcijskim svojstvima namijenjeno za brzine do 45 km/h.
Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste:
-oduzimaju im prednost prolaska,
-prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila, ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala,
-skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera,
-prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja obzirom na omjer masa/snaga na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja.
Savjeti i preporuke za vozače motocikala i mopeda:
-prije vožnje očistite vizir, stavite zaštitnu kacigu i pravilno je zategnite,
-uz zaštitnu kacigu, koristite i drugu zaštitnu opremu (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice),
-zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je nositi svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,
–poštujte ograničenja dopuštene brzine,
–prilagodite brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),
-provjerite tlak u gumama,
-upalite dnevno ili kratko svjetlo,
-ne vozite pod utjecajem alkohola ili droga,
-prilikom vožnje u skupini, vozite u slijedu jedan iza drugoga,
-vozite sredinom prometnog traka, a ne uz središnji dio kolnika (iznimka je samo situacija kretanja kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),
-prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknite se dovoljno od središnje crte (vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju, glava vozača može se nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),
-ne vozite slalom između vozila,
-izbjegavajte vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
-kontrolirajte svoje ponašanje i strast za vožnjom te ne ispitujte mogućnosti svog mopeda ili motocikla u prometu na cestama,
-predviđajte poteze vozača (drugih) automobila,
-vozite se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe i
-poduzmite i sve drugo što je u vašoj moći kako biste bili sigurni u prometu.
–Napominjemo da će policija već od ovog vikenda pojačati aktivnosti vezane uz vozače i putnike na motociklima i mopedima ponajprije s ciljem preveniranja povećanog smrtnog stradavanja vozača i putnika na vozilima s dva kotača, poručuje PU karlovačka.