potrosaci

Svake godine 15. ožujka obilježava se Svjetski dan prava potrošača kako bi se podigla globalna svijest o pravima, zaštiti i osnaživanju potrošača. Troši se nikad više, cijene su sve veće, a trgovci nerijetko love u mutnom s prešutnim poskupljenjima ili prodajom proizvoda smanjene kvalitete. Potrošači nažalost nisu toliko upućeni u prava koja imaju.

-Potrošači imaju moć pokazati da sa svojim akcijama mogu djelovati na tržište i da nisu toliko slaba strana tržišta kako ih zakon definira. S druge strane oni su vrlo slaba strana tržišta jer ne čitaju sitna slova, ne iskorištavaju svoje pravo na obaviještenost koje je jedno od temeljnih. Ima još jako puno prostora za educiranje i informiranje potrošača, rekla nam je Ana Smoljak, predsjednica društva Potrošačica.

Sada kada je bojkot iza nas i vidimo kako nije urodio plodom, potrošači se pitaju što im još preostaje za napraviti?

-Neki potrošači idu u druge države članice EU gdje im je kupnja isplativija. Dugoročno i generalno gledano to nije isplativo jer time stvaramo još veću inflaciju ovdje i višak radne snage u našim dućanima, dodaje.

Hrvatska ima jedan od najvećih PDV-a u Europskoj uniji što također pridonosi sveopćoj skupoći. Za neke proizvode je niži PDV, čak 13 %, ali to očito nije dovoljno da bi cijene bile konkurentne onima u drugim državama članicama EU. Najviše razgovaramo o namirnicama, međutim potrošači se ipak najviše žale na telekomunikaciju?

Najviše reklamacija ima vezano uz telekomunikacijske usluge što je čudno jer je to sektor koji je jedan od najbolje reguliranih. Međutim problem nastaje što svi više manje imaju iste cijene i usluge. Dosadašnje cijene ili su već poskupjele s 1. ožujkom ili tek budu s 1. travnjem. Davateljima usluga je jasno da ih potrošači tu ne mogu odbiti jer su cijene svuda više, manje iste.

Potrošači se najbolje mogu zaštiti edukacijom i upućenošću u zakone i prava, a u tome im može pomoći i besplatan broj: 0800 400 14 400 14 na kome mogu dobiti sve informacije.