Grad Karlovac kroz godinu organizira mnogobrojne manifestacije, festivale i događanja kao što je Zvjezdano ljeta uoči rođendana Grada. No, Dani piva ostaju najveća i najpopularnija manifestacija po kojoj je Karlovac prepoznat diljem RH, ali i šire. U tih nekoliko dana se očekuje veći priljev turista, no kakva je do sad bila turistička sezona u gradu na četiri rijeke?

Rekla bih da nikad nije bilo življe. Evo moj dojam, odnosno naše turističke zajednice i TIC-a, je da je na različitim lokacijama u gradu posjetitelja jako puno. Svi ti posjetitelji nisu evidentirani u sustavu e-Visitora. Strašno je puno dnevnih posjetitelja. Dolaze ljudi koji borave u okolici Karlovca, turisti koji su smješteni negdje drugdje i dođu na sat, dva, tri i dođu kod nas u TIC i pitaju što mogu posjetiti u tom kratkom razdoblju. I onda kad krenemo ih upoznavati, kažu: “Aha, dobro, drugi put očito moramo doći na duže.” Primijetili smo i da su sve brojniji Zagrepčani koji dolaze na izlet u Karlovac. Očito su se sve aktivnosti koje smo poduzimali zajedno sa svim sudionicima u turizmu isplatile. Došlo je vrijeme kada se u Karlovac dolazi ciljano na izlet, poručila je Marina Burić direktorica Turističke zajednice grada Karlovca.

Karlovac više nije grad koji se posjećuje u prolazu. Ima izrazito bogatu povijest, vojnu, kulturnu, glazbenu i istraživačku. Dvorci, muzeji, preko ljeta plaže su sve čimbenici koji grad čine sve poželjnijom destinacijom, a ne samo odmorišnom točkom na putu u druge dijelove zemlje.

Uvijek je zapravo izazov svake destinacije biti jedinstvena. To je onaj “unique selling point” koji se spominje u turističkoj literaturi. Treba pronaći ono po čemu si poseban, što nema nitko drugi. Po tome su sve destinacije jedinstvene. Često razgovaram s kolegama, posebno na kontinentu jer svi mi zajedno moramo se silno truditi za svaki dolazak i svako noćenje. Upravo tu otkrivamo bogatstvo naše zemlje. Karlovac, osim povijesti ima i neprocjenjivu prirodnu baštinu. Ne smijemo zaboraviti Zvijezdu – nijedan grad nije zvijezda, mi jesmo, u svakom smislu riječi. A tu su i naši parkovi, količina uređenih zelenih površina po glavi stanovnika i četiri rijeke. Pa, može li bolje?, ističe Burić.

Karlovačka zvijezda je trenutno u obnovi, po završetku svih radova će stara jezgra dobiti novi sjaj. U planu im je poboljšati pješačku signalizaciju i pokrenuti neke potpuno nove inicijative.

U Turističkoj zajednici razmišljali smo što nam je prvo – moramo naručiti elaborat o postavljanju pješačke signalizacije. Sad je trenutak da se ona postavi u staroj jezgri, jer do sada nije bilo ni vremena ni prilike. Turisti dolaze, koriste karte, prođu Radićevom i brzo dođu do kraja – a treba im pokazati gdje još mogu ići. Drugo – svi žele sudjelovati u stvaranju sadržaja. Tu ističem i privatni sektor, primjerice inicijativu otvaranja novog dućana u zvijezdi pod nazivom Domaća priča, s proizvodima lokalnih proizvođača. To je pravi početak Radićeve i vjerujem da će se i drugi na to nadovezati. Silno je važno da u ovom povratku i kreiranju sadržaja djelujemo zajedno – javni i privatni sektor,

Kada turisti dođu, pitanje je gdje ih smjestiti. Osim hotela tu dolaze sugrađani koji se bave iznajmljivanje stanova i kuća za odmor. Trenutno postoji 147 obveznika koji nude i iznajmljuju privatni smještaju, koji čine oko 50% ukupnom smještajnog kapaciteta. Turistička zajednica je primijetila porast trenda kuća za odmor, pogotovo u ruralnom prstenu oko Grada. Tamo turisti ostaju dulje nego u hotelima ili stanovima.

Svake godine održimo edukaciju za privatne iznajmljivače gdje im dajemo smjernice o poslovanju, kako praktičnom, tako i prezentacijskom. Imamo dobar odaziv, gotovo trećina ih dolazi. Osiguravamo im i pretplatu na časopis Apartman Plus, gdje dobivaju informacije važne za poslovanje. Što se tiče izdataka – za onoga tko je posvećen poslu, to je kao i u svakom drugom poslu: treba se baviti time, nije dovoljno samo otvoriti apartman. Ima i onih koji su višak prostora pretvorili u apartmane misleći da je to lako, ali brzo su odustali. Nakon početka godine i novog zakona, došlo je do nekih zatvaranja, ali i novih otvaranja. Sada smo zapravo u plusu, oko 2% više ležajeva, objašnjava direktorica Turističke zajednice grada Karlovca koja smatra da i on može živjeti od domaćeg turizma.

Već prethodno spomenut povijesni dio karlovačke jezgre, Zvijezda po završetku obnove predstavlja velik potencijal u turističkom smislu. U toj jezgri se također nalazi nekretnina koja je za mnoge trn u oku, napušteni Hotel Central. Direktorica Marina Burić za njega vidi svjetlu budućnost.

Ja svoju zvijezdu više vidim kao mjesto ne privatnih apartmana, nego malih tematskih hotela ili pansiona. To mi se čini atraktivnije, u duhu prostora bivše Austro-Ugarske. To ne moraju biti veliki objekti – jedna kuća može biti pansion s doručkom, gdje bi se posluživala i lokalna hrana. Svakako Hostel Bedem, koji je na samom obodu Zvijezde, to je odlična lokacija, a s uređenjem bivšeg rodilišta kapacitet će se udvostručiti. To je izvrsno. Što se tiče Hotela Central – ja ga vidim kao tematski pivski hotel u središtu grada, navodi.

Iako je ovo inovativna ideja, nije nešto što se zasad provodi.

Sada mogu reći što ja vidim – tematski pivski hotel koji bi nudio specijalitete s pivom. Trenutno su u Karlovcu aktualna jela s pivom, i slana i slatka, podržimo ugostitelje koji se trude razvijati proizvod grada. Pivske kupke su također popularne. Mislim da bi smještaj trebalo tematizirati. Svaki apartman trebao bi imati neku priču. To bi imalo multiplikativni efekt za Karlovac, jer bi svi pričali lokalne priče, poručuje Burić.

Kada se govori o kritikama i savjetima, posjetitelji i turisti imaju najbolji pregled od svih, dolaze izvana i vide širu sliku od domaćih ljudi i same Agencije.

Primjerice, prije dvije godine, kad je Karlovac bio pun radova, niti jedan turist se nije žalio. Svi su rekli da će doći ponovno da vide kako će izgledati kad završi. A mi, lokalci, bili smo očajni. Mi smo jako kritični, možda i previše. Ali to dolazi iz toga što nam je stalo. Ipak, malo nam nedostaje zahvalnosti za ono što već imamo. Ono što je nama izazov u Turističkoj zajednici jest stalno objašnjavati što je naša uloga. Osnovna uloga turističke zajednice je upravljanje destinacijom i marketing. Ali to je jako izazovno, jer u turizam ulazi more sudionika – ugostitelji, iznajmljivači, hoteli, prijevoznici, trgovci, javni sektor, navodi.

Agenciji najizazovniji dio posla predstavlja usklađenje svih tih čimbenika. Po prvi će puta napraviti plan upravljanja koji će otići na javno savjetovanje. Njihova informativna djelatnosti nije tu samo za turiste već i za lokalno stanovništvo.

Svi problemi nastaju zbog manjka komunikacije. Nastojimo biti otvoreni prema svima. U turizmu ima puno strana i svi moraju biti zadovoljni – prvenstveno lokalno stanovništvo. Ako oni nisu zadovoljni, ništa drugo ne vrijedi. Mi smo manje bitni, ne trebamo biti vidljivi. Bitno je da Karlovac bude razlog dolaska, na kraju zaključuje Marina Burić, direktorica Turističke agencije Grada Karlovca.