Kako bi se dodatno informirala javnost o zdravstvenoj ispravnosti pitke vode u Karlovcu, VIK Karlovac najavljuje pojačane aktivnosti i transparentnije objavljivanje rezultata analize vode.
Prema novom zakonu o vodi za ljudsku potrošnju, broj uzoraka za analizu ovisi o količini vode isporučene u svaku zonu. Nakon pripajanja lokalnih vodovoda, VIK Karlovac sada pokriva 27 zona, što je gotovo utrostručilo opseg rada. Najviše se pažnje posvećuje zoni Karlovac, gdje se povremeno javljaju zamućenja. Godišnji plan uzorkovanja uključuje redovne i dodatne uzorke nakon kvarova ili pritužbi potrošača. Uzorkovanje se provodi uglavnom na podzemnim objektima, dok se hidranti koriste samo iznimno jer ne odražavaju stvarnu kvalitetu vode. Analize se provode prema propisanim parametrima, a rezultati se svakodnevno objavljuju na web stranici. Iako kompletna obrada bakterija traje 72 sata, voda je nakon ispiranja cjevovoda zdravstveno ispravna.
–Cijela voda se ispire od prisutnog taloga, a istovremeno je osigurano dostatno kloriranje na vodocrpilištima za ovakvu situaciju. Ne prelazimo maksimalno dozvoljenu koncentraciju klora na samom vodocrpilištu, ali kloriramo malo pojačano, sve u skladu sa zakonskim propisima, iz preventivnih razloga i prema preporuci stručnog povjerenstva, kako bi se spriječilo da u vodi ostanu neželjene bakterije zbog prisutnog taloga. Na taj način nakon ispiranja dobivamo sukladne uzorke. Što se tiče kontrole vanjskih laboratorija, na razini Republike Hrvatske Ministarstvo zdravstva u suradnji s Hrvatskim zavodom za javno zdravstvo provodi državni monitoring. Svi županijski zavodi po zakonskoj regulativi imaju propisan broj uzoraka za svaku zonu opskrbe i uzimaju ih neovisno o VIK-u, najčešće kod potrošača ili u ustanovama od javnog značaja. U slučaju da neki uzorak ne odgovara propisima, odmah se šalje izvješće o nesukladnom uzorku, a VIK potom postupa u skladu sa zakonom, pri čemu je prva mjera dokazati da je voda u sustavu ispravna, istaknula je Dolores Rajić, voditeljica laboratorija za analizu pitke vode u VIK-u.
Direktor VIK-a naglašava da se rade dodatne aktivnosti zbog integracije lokalnih vodovoda pod centralnu upravu te je izrađen plan za poboljšanje kvalitete vode. Financijska ograničenja određuju prioritete, a dosadašnje aktivnosti nisu bile planske, već „interventne“, kako bi se spriječile veće havarije, poput onih u Zadobarju. Trenutno se više pažnje posvećuje centru grada, dok je ranije fokus bio na perifernim dijelovima.

–Jedna od mjera koju trenutno uvodimo je plansko ispiranje magistralnih cjevovoda. Ova mjera značajno će smanjiti učestalost zamućenja jer će talog koji je prethodno nastao u magistralnim cjevovodima redovito biti ispiran i neće se širiti dalje po mreži. Plan je uvesti mjesečno ispiranje svih magistralnih cjevovoda u gradu, a potrebno je neko vrijeme dok se postupak potpuno ne uhodа i dok se ne uklone postojeće nakupine čestica, taloga, hrđe i ostalih nečistoća koje pridonose zamućenju. Ovo je jedna od glavnih mjera, uz nastavak borbe protiv gubitaka vode, jer povećani gubici uzrokuju veći protok kroz cjevovode i brže strujanje, što dodatno doprinosi podizanju taloga, kaže tehnički direktor VIK-a Luka Jelkovac.
Neke mjere već su započete, a druge će se početi provoditi u narednom periodu. Cilj je da se postupak uhodа i da se do sljedećeg sušnog razdoblja redovno ispire cijela mreža. Kako ističu iz VIK-a, plansko ispiranje ne može se provoditi samo tijekom ljetnih mjeseci, kada je potrošnja vode povećana, jer tada nije moguće dovoljno učinkovito ispirati cjevovode. Redovno plansko ispiranje trebalo bi značajno poboljšati kvalitetu vode za sve korisnike u gradu.
–Krajem 2023. prestalo se s planskim ispiranjem zbog sušnog razdoblja. Do tada je plansko ispiranje podrazumijevalo da se godišnje kompletna mreža isprala dva do tri puta. To je uključivalo sve tzv. šluseve, odnosno krajnje dijelove vodovoda na kojima se nalaze hidranti i ponegdje moljni ispusti. Takvo redovno ispiranje bilo je vrlo značajno za naš sustav. Tijekom sušnog ljeta 2023. počeo je rasti broj pritužbi potrošača, pa smo iz tih razloga praktički cijelo vrijeme provodili samo interventna ispiranja. Taj prekid redovnog ispiranja znatno je pridonio nakupljanju taloga u cjevovodima, kazala je Rajić.
Uz uvođenje planskog ispiranja cjevovoda, VIK Karlovac započinje i dodatne aktivnosti održavanja mreže. Mnoge stvari nisu se provodile dulje vrijeme, pa se sada intenzivnije radi na redovnom održavanju kako bi se poboljšala kvaliteta vode i spriječila pojava zamućenja.
–Trenutno mijenjamo metodu kako bismo osposobili mjerno-regulacijske komore i omogućili kontrolu sustava u stvarnom vremenu. Prvo smo servisirali sve postojeće regulacijske ventile u Karlovcu i Lasinji, instalirali mjerače protoka i tlaka te povezali sve podatke u naš SCADA sustav. Na taj način u realnom vremenu pratimo stanje cjelokupnog sustava, kako u gradu Karlovcu, tako i u Lasinji. U Karlovcu je već osposobljeno pet zona, a do kraja godine planiramo izgraditi dodatne mjerno-regulacijske komore i povezati ih u sustav. Za uži dio grada instalirat će se logeri koji će omogućiti praćenje u realnom vremenu, što će značajno ubrzati detekciju kvarova i popravak eventualnih problema unutar gradskog vodovoda, kaže voditelj službe informacijsko komunikacijskih tehnologija, Dejan Tomljenović.
Direktor VIK-a Miroslav Vukovojac, ističe ponovno probleme hidrauličkih udara koji nastaju nepropisnim korištenjem hidranata. Napomenuo je da hidrantima smiju upravljati isključivo ovlaštene službe.
–Jedne od takvih službi su vatrogasci, a druge je VIK. Mi možemo dati odobrenje nekome da koristi naš hidrant, naravno uz satnicu, ali osobe koje ga koriste moraju znati pravilno rukovati hidrantom kako ne bi došlo do hidrauličkih udara. Za to smo izradili uputu koja je proslijeđena svim relevantnim službama. Upute su također proslijeđene izvođačima s kojima surađujemo na radovima. Nastavit ćemo ih upozoravati i nadzirati pravilno korištenje hidrantskih priključaka, odnosno otvaranje i zatvaranje hidranata, pojašnjava direktor.

