U javnom prostoru sve se češće raspravlja o kontinuiranom porastu cijena, bilo onih u trgovinama ili onih vezanih uz javne usluge. O aktualnoj situaciji opširnije je govorila Marina Novaković Matanić, predsjednica Udruge za potrošačka prava iz Karlovca, Korana.
–Teško je predvidjeti budućnost i reći hoće li ovakvo stanje potrajati godinama, ali sigurno je da smo sada u naletu poskupljenja, posebno javnih usluga, što građani itekako osjećaju. Neki će računi tek početi stizati, primjerice za struju, a vidimo i da cijena vode raste. Dakle, riječ je o jednom snažnom valu. Prvo smo imali stalan rast cijena, a mislim da cijene prehrambenih proizvoda i dalje rastu. Na to se samo nadovezalo povećanje cijena javnih usluga. Zbog svega toga građani teško mogu biti optimistični i nadati se da će uskoro doći do stagnacije. Mislim da se to ipak neće tako brzo dogoditi, ali vidjet ćemo što nam budućnost donosi, kaže Novaković Matanić.
Novaković Matanić ističe da građani e-savjetovanja doživljavaju kao formalnost, jer se komentari rijetko uzimaju u obzir, bilo na državnoj ili lokalnoj razini. Smatra da sustav nije zaživio te da nedostatak pravovremenog i jasnog informiranja dodatno narušava povjerenje u institucije. Problematizira i praksu da se važni dokumenti objavljuju samo na službenim stranicama, iako odluke često utječu na sve građane, poput komunalnih naknada ili javnih usluga.
–Od nas kao radne skupine nije se očekivalo puno prostora za rad, a kada bi prijedlog stigao pred građane, format je već bio gotovo definiran. Vrlo se rijetko događa da se takvi prijedlozi uistinu uvaže. Kada to vide građani, ali i mi kao predstavnici udruga, jasno je da ćemo i dalje davati svoje primjedbe jer nam je to dužnost, no većina građana postaje inertna. S druge strane, često čujemo od poduzeća i povjerenstava za potrošače opravdanja poput: ‘Povećat ćemo cijene jer sve raste i ne možemo se pokriti.’ Takve izjave su zabrinjavajuće jer, kada zatražim dublju analizu poslovanja, rijetko dobijem konkretne podatke o tome što su sami učinili unutar tvrtke — jesu li proveli mjere uštede, uveli zelene politike, digitalne tehnologije, poboljšali unutarnju organizaciju ili obrazovali kadrove kako bi smanjili potrebu za vanjskim kooperantima, kazala je Novaković Matanić.
Novaković Matanić ističe da su e-savjetovanja mnogim građanima, osobito starijima, prekomplicirana zbog nedostatka digitalne i informatičke pismenosti, ali i zbog tehničkih prepreka poput slabog interneta u pojedinim područjima.
–Od građana se očekuje da se prijave putem sustava e-Građani, zatim koriste token, i tek tada mogu sudjelovati u e-savjetovanju, gdje bi formalno trebali ostaviti svoj komentar. Uz to, često se traži da komentar bude pravno uobličen kako bi eventualno mogao biti prihvaćen. Smatram da bi proces trebao biti puno transparentniji i fleksibilniji. Ako deset ljudi daje komentar u istom smjeru, bez obzira na različitu formulaciju, trebalo bi prepoznati zajednički stav građana i prihvatiti ga. Ako građani ukazuju da neka odredba zakona nije dobra za njih, nije nužno da komentar bude formalno i pravno precizan da bi se uvažavao.
Novaković Matanić ističe da iako građani često sumnjaju u učinak e-savjetovanja, njihovi komentari mogu imati stvarni efekt. Podsjeća na primjer iz Karlovca, kada je pritisak javnosti kroz peticiju za besplatne radne bilježnice, potpisanu od 4.000 građana, doveo do promjene, unatoč inicijalnom odbijanju na vijeću. Takvi primjeri pokazuju da građani imaju značajnu moć utjecaja, posebno kada djeluju transparentno i organizirano, iako često sami izgube vjeru u mogućnost promjene.

