
Hrvatska gospodarska komora provela je među svojim članicama istraživanje o poteškoćama u poslovanju povezanima s pojavom korona virusa u Hrvatskoj i svijetu. U istraživanju je tijekom 2 dana (27. i 28. veljače 2020.) sudjelovalo 1076 tvrtki članica.
Dvije trećine gospodarstvenika (66%) izjavljuje kako trenutno osjećaju negativne posljedice na poslovanje tvrtke.
Oko trećine tvrtki osjeća jake ili srednje jake negativne posljedice. 34% gospodarstvenika izjavljuje kako trenutno nimalo ne osjećaju negativne posljedice na poslovanje tvrtke, priopćili su iz HGK.
Velike tvrtke u manjoj mjeri osjećaju negativne posljedice na trenutno poslovanje.
Djelatnosti u kojima više od 50% tvrtki izjavljuje kako ima jake i srednje posljedice na trenutno poslovanje su:
putničke agencije ( čak 69%), pružanje smještaja, priprema i posluživanje hrane (hoteli, restorani…) (62%);
prijevoz i skladištenje (51%);
Kratkoročne i dugoročne posljedice- očekivanja
Kratkoročne negativne posljedice očekuje 75% tvrtki, pri čemu 15% očekuje jaki utjecaj na poslovanje.
Dugoročne negativne posljedice očekuje čak 82% tvrtki, pri čemu gotovo četvrtina (njih 24%) očekuje jaki negativan utjecaj na poslovanje u dugoročnom razdoblju.
Putničke agencije očekuju najsnažnije posljedice na dugoročno poslovanje – čak 92% njih izjavljuje kako očekuju jake i srednje negativne posljedice na dugoročno poslovanje, 62% na kratkoročno.
Slijede tvrtke iz djelatnosti pružanja smještaja pripreme i usluživanja hrane (hoteli, odmarališta, kampovi, ostali smještaj, restorani, caterinzi, kafići) među kojima 76% očekuje dugoročno a 71% kratkoročno jaki i srednji negativan utjecaj na poslovanje. Djelatnost prijevoza i skladištenja također očekuje snažan utjecaj corona virusa – 67% tvrtki očekuje snažne dugoročne posljedice.
Zanimljivo da je u trgovini na veliko i malo, kratkoročne snažne posljedice očekuje 38%, no dugoročne čak 55% tvrtki.
Postoje i djelatnosti koje ne očekuju snažne kratkoročne posljedice, no dugoročne da – to su prije svega rudarstvo i vađenje te administrativne i pomoćne uslužne djelatnosti (leasing društva, djelatnosti zapošljavanja, zaštite, uređenja zgrada i okoliša i druge), ali i obrazovanje, stručne, znanstvene i tehničke djelatnosti, poslovanje nekretninama, financijske djelatnosti i građevina, te informacije i komunikacije – kratkoročno čini se kompenziraju, no dugoročno se pripremaju za posljedice.
Najčešće prijavljene poteškoće ispitanika odnose se na poteškoće u sklapanju novih poslova, dovršavanju ugovorenih i obavljanju postojećih poslova. Sljedeća grupa poteškoća prema učestalosti navođenja vezana je uz poteškoće s transportom roba, otkazivanje sudjelovanja na međunarodnim sajmovima, kongresima i događanjima te smanjena potražnja proizvoda i usluga na domaćem tržištu.
Trenutno najmanje poteškoća tvrtke imaju sa padom vrijednosti proizvoda i usluga i održavanjem sastanaka sa međunarodnim i domaćim partnerima, gdje osobne kontakte vjerojatno uspješno kompenziraju korištenjem informacijsko-komunikacijskih tehnologija.
I dalje se pozivaju gospodarstvenici da ispune upitnik kako bi Hrvatska gospodarska komora u suradnji s Vladom RH utjecala na donošenje mjera za ublažavanje posljedica epidemije na gospodarstvo, poručuju iz HGK. Upitnik se nalazi ovdje: UPITNIK