
Prema programu cjelodnevne škole, učenici u Hrvatskoj trebali bi imati manje sati informatike. Program je predstavljen u Ministarstvu znanosti i obrazovanja, a eksperimentalno bi se trebao provoditi u 50 škola. Što to točno znači? Konkretno, nastava informatike bi se s trenutnih dva, smanjila na jedan sat tjedno. U današnje vrijeme kad se svijet velikom brzinom informatički razvija, kad druge zemlje povećavaju satnicu informatike, mi smanjujemo. Postavlja se pitanje zašto? Naša ekipa razgovarala je na tu temu s nastavnikom Predragom Matkom iz Ozlja koji je i više nego kompetentan komentirati ovaj prijedlog Vlade jer informatiku predaje više od 23 godine.
Informatika već dugo nije samo jedan sporedni predmet, ona je iznimno važna jer se stečena znanja i vještine izravno primjenjuju u svim ostalim predmetima i školovanju. Ona je jedna od najmodernijih i najbrže rastućih struka, a nije tajna da na tržištu postoji velika nestašica i ogromna potreba za tim profilom stručnjaka. Prema mišljenju većine nastavnika informatike u hrvatskim školama, predmet je to koji bi trebao imati povećanu satnicu, a naši vladajući odlučili su je smanjiti. Zašto?
Odgovor na to pitanje nemam ni ja ni velika većina nastavnika ni akademska zajednica. Odgovor tražimo prvenstveno od Ministarstva pa onda od radne skupine koja taj kurikulum treba donijeti (iako je bio zakonski rok da ga donese, to još uvijek nisu učinili. Barem ga mi nismo vidjeli.) Željeli bismo znati koje su to prednosti po novoj reformi koje će učenici dobiti kad se smanji satnica informatike- pita se nastavnik Predrag Matko.
Zanima ga i na koji će način radna skupina predložiti kurikulum da nastavnici uspiju pokriti sve teme, važne ishode koje informatika treba pokriti.
Moram naglasiti da trenutno važeći kurikulum ima nedostatke; u smislu da ne pokriva neke nove teme poput računalnog razmišljanja, umjetne inteligencije, duboko strojnog učenja. Dakle, ne samo da nećemo uvesti nove teme, već ćemo morati izbaciti neke životno važne poput računalne sigurnosti, primjerene komunikacije, autorskog prava itd…,
Važno je istaknuti da su hrvatski učenici osvojili dosad stotine medalja na informatičkim olimpijadama, što nas stavlja ispred mnogih zemalja u EU, no to se nije dogodilo zahvaljujući redovnoj nastavi informatike, već zahvaljujući ogromnom entuzijazmu nastavnika koji su svoje učenike pripremali u slobodno vrijeme.
Satnica od dva sata nije dovoljna. Konkretno, ja koristim prostor udruge Tehno OZ kako bih dodatno, u poslijepodnevnim satima radio s učenicima i prenio im znanja koja se od njih očekuju, pogotovo na natjecanjima. Tamo te nitko ne pita jesi li stigao ili nisi, tvrdi Matko.
Na kraju valja istaknuti da mnogi ljudi iz nastave, struke, oni koji se aktivno bave područjem informatike smatraju da su trebali biti uključeni u izradu novog kurikuluma.
Na javnoj raspravi bilo je više od 2700 komentara, argumentiranih, zbog čega je ovakav način ophođenja prema informatici-loš. Dobili smo odgovor od ministra da instruirano napadamo reformu. Ja bih samo volio da on te komentare pročita, istaknuo je naš sugovornik.
Hoće li ministar i vladajući ipak imati sluha za ovu temu, treba još vidjeti. Ako novi prijedlog smanjenja satnice bude ipak realiziran, mnogi profesori informatike mogli bi na kraju postati višak.