Današnji dan označit će značajna poskupljenja dizela i benzina, a Vlada neće utjecati na njihovu cijenu.

Prema tjednom prosjeku kotacija, cijene naftnih derivata na benzinskim postajama od 25.10.2022. iznosile bi 11,10 HRK/l za benzinsko gorivo; 13,44 HRK/l za dizelsko gorivo; 8,49 HRK/l za plavi dizel; 10,11 HRK/kg za ukapljeni naftni plin (UNP PB) smjesa propan-butan za spremnike; 14,36 HRK/kg za ukapljeni naftni plin (UNP PB) smjesa propan-butan za boce sadržaja 7,5kg i više.

Da nema mjera Vlade i da se maloprodajne cijene u potpunosti slobodno formiraju na nivou premija energetskih subjekata prije prve Uredbe, iste bi iznosile: 12,91 HRK/l za benzinsko gorivo; 15,42 HRK/l za dizelsko gorivo; 10,70 HRK/l za plavi dizel; 11,96 HRK/kg za ukapljeni naftni plin (UNP PB) smjesa propan-butan za spremnike; 16,70 za ukapljeni naftni plin (UNP PB) smjesa propan-butan za boce sadržaja 7,5kg i više”, poručili su iz Vlade.

Stručnjak za energetiku Davor Štern je prokomentirao Vladinu odluku.

-Mislim da osnovni problem leži u tome da se naša cijena derivata bazira kao drugdje u svijetu na temelju burzi koje ne oslikavaju stvarnu cijenu u odnosu na vrijednost proizvoda, ali za to treba imati više hrabrosti i napraviti jedan iskorak – vezati cijenu derivata za cijenu koštanja derivata i izbjeći zamke manipulacije na burzama.

Vlada je odlučila jedino intervenirati u cijenu plavog dizela, a zašto je tome tako, Štern objašnjava.

-Plavi dizel je ipak je jedan veliki dio ekonomije, odnosno gospodarstva ovisi o njemu. Veliki se dijapazon ljudi koji žive kroz veliku upotrebu, njima je vrlo teško smanjiti potrošnju. A drugi kategorijama stanovištva možemo reći – Manje se vodite pa ćete manje trošiti.

Štern smatra da trebamo shvatiti da imamo svoju rafineriju u kojoj se prerađuje nafta koja ima svjetsku cijenu i da se temeljem prerade u našoj rafineriji formira cijena na tržištu. Nestašica dizela je vezana uz štrajk u Francuskoj, ističe, kao i visoke cijene plina zbog kojih su velike kompanije počele umjesto plina koristi dizel za proizvodnju električne energiju. A postoji li razlog za brigu?

-Vlada nas uvjerava da zatvaranje rafinerije neće utjecati na snabdijevanje tržišta, do daljnjeg bih im vjerovao. Međutim, puno bih sigurniji i sretniji kad bi rafinerija u Rijeci radila i bila u funkciji snabdjevanje tržišta Hrvatske.

Ovo je donijelo radosnu vijest malim distributerima pa tako predsjednik Udruge malih distributera goriva Armando Miljavac za Media servis je rekao da pozdravlja Vladinu odluku.

-Situacija je postala takva da je poslovanje bilo totalno neodrživo, svi smo u branši došli do kraja, nemamo više sredstava i nagomilani gubici su enormni. Pozdravljamo to, želimo da Vlada nađe isto tako modus krajnje formalan gdje ćemo poslovati s pozitivnim rezultatom da može podmiritvati sve svoje obveze i da jednostavno funkcionira tržište jer će u protivnom tržište biti bez goriva i biti će velikih problema.