Hrvatski Sabor donio je odluku o proglašenju 6. lipnja Danom prava osoba s duševnim smetnjama u Republici Hrvatskoj. U Gradskoj knjižnici Ivan Goran Kovačić održano je stoga jedno prigodno predavanje koje je pripremila magistra sestrinstva iz područja mentalnog zdravlja i nastavnica u Medicinskoj školi Karlovac Vanja Marković. Predavanje pod nazivom Destigmatizacijske intervencije i uloga nastavnika u osnaživanju mentalnog zdravlja mladih bilo je otvoreno za sve zainteresirane, pogotovo nastavnike, roditelje, stručnjake i naravno, mlade osobe.

Mentalno zdravlje sastavna je i neizostavna komponenta zdravlja. Prema Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji, koja je mentalno zdravlje prepoznala jednim od javnozdravstvenih prioriteta, problemi povezani s mentalnim zdravljem su u globalnom porastu. Poremećaji mentalnog zdravlja često počinju u mlađoj odrasloj dobi, imaju tendenciju razvoja kroničnog tijeka te mogu značajno narušiti kvalitetu života oboljelih i njihovih obitelji.

Mi smo ovo predavanje zamislili na način da razgovaramo o stigmi, tj. prevenciji iste te da naglasimo koliku ulogu nastavnici imaju u cijeloj priči. Jedna četvrtina populacije će se tijekom života susresti s nekom od mentalnih smetnji. Kad to prevedemo u rad s mladima, imamo podatke da 20 posto mladih ima određene smetnje, a jako mali broj njih zatraži pomoć, ispričala je Vanja Marković.

Uloga škole je jako važna. Nastavnici su ti koji uz članove obitelji provode možda i najviše vremena s mladim ljudima. Stručnjaci smatraju i da je osnaživanje obitelji jako važno.

Taj jedan trokut suradnje između škole/nastavnika, roditelja i učenika kao krune rada mora funkcionirati da bi se moglo pomoći. Ja osobno smatram da treba učenike slušati, aktivno slušati. Treba pridobiti njihovo povjerenje, poticati ih da kažu kad ih nešto muči. Kad nas boli želudac, oko, uho – zovemo liječnika. Isto tako kad nas boli „duša“, trebamo se nekome obratiti za pomoć, istaknula je Marković.