Blagdansko vrijeme često građane natjera da iz svojih novčanika izvuku koji euro više, a ponekad se u potrošačkim košaricama pronađu stvari koje zapnu ljudskom oku no često baš takve stvari kasnije skupljaju prašinu. Internetska trgovina sasvim je zavladala mislima potrošača pa se kartice peglaju na veliko. Niti ovih blagdana potrošnja nije ništa manja nego u isto vrijeme prošle godine.
– Cijene jesu više. Možda ljudi malo manje kupuju jer su cijene više pa ispada da su na istoj razini. Ja bih svakako upozorila potrošače da u ovo blagdansko vrijeme ne kupuju toliko skupe proizvode koje će otplaćivati sljedećih 36 mjeseci jer bi bilo dobro da to otplaćuju sljedeće godine, ali ljudi, nažalost, uzimaju i provlače kartice na 36 rata nešto što poklanjaju drugima. Mislim da ipak možemo skromnije poklone u ovo doba darivati i ne moramo se suludo ponašati u prosincu, a onda u siječnju svi gledamo kako ćemo preživjeti mjesec, kako ćemo platiti režijske troškove… Znači, i nakon prosinca postoji život i dalje treba živjeti, izjavila je Marina Novaković Matanić, predsjednica Udruge za potrošače Korana.
Marketinški stručnjaci jako dobro rade svoj posao, tvrdi predsjednica Novaković Matanić te dodaje kako već u listopadu iskorištavaju svaki prostor i svaku priliku kako bi doprijeli do potrošača.
– S razlogom se po trgovinama stavljaju sve te božićne stvari upravo kako bi se stvorila nekakva euforija. Svi mi pokleknemo. Nitko od nas nije baš imun. I ja prva ne mogu bježati od toga. Pogotovo oni koji imaju djecu. posežemo za nekakvim stvarima, ali pitanje je treba li nam to na kraju. Trebali bismo racionalnije kupovati. Cijene stvarno rastu suludo. Najviše raste cijena hrane.
Mirovine su u blagom porastu no nedovoljno kako bi iste pratile cijene na tržištu koje se odnose ponajprije na režije i prehranu. Iz udruge apeliraju na Vladu Republike Hrvatske da u ovom trenutku mirovine ponajprije moraju rasti. Nije normalno da umirovljenici moraju trošiti novac isključivo na ono osnovno, a da si ne mogu priuštiti neki užitak. Cijene na Adventima u gradovima su jako visoke pa je populacija na njima mlada ili srednje životne dobi.
– Pogotovo Dubai fritule koje su postale jako popularne i ne može me nitko uvjeriti da je to stvarno naša osnovna potreba ili da se poslikate i stavite na društvenu mrežu te da platite to 10 puta više. Gledajte, trgovci će prodavati dok god mi budemo kupovali. Potrošači su regulatori najboljih tržišta samo mi to moramo shvatiti.
Situaciju o potrošačkim navikama uoči božićnih blagdana istražili smo na karlovačkoj tržnici:
– Manje se troši jer su sad euri. Sve je poskupjelo. Neću trošiti više. Male su penzije. Vlada je tu najviše kriva.
– Trošim isti broj eura, ali za to dobijem duplo manje.
– Koliko dobijemo, toliko potrošimo. Ovih 50 do 80 eura što dobijemo, da je barem mirovina išla jedno 100 eura gore što bi i trebala ići da prati cijene. Cijene su svaki dan sve veće i veće, a mirovine su ostale iste. Kupovna moć je manja nego što je bila prije.
Ako potrošači nisu dovoljno informirani o kupnji, a posebice onoj internetskoj, mogu se obratiti Udruzi potrošačica.
– Potrošači da dođu, nemaju vremena, ali kad im trebam i imaju neki problem, onda me znaju pronaći i obratiti mi se. To je dvosjekli mač. Nisu zainteresirani da fizički dođu na javnu tribinu. Kad imaju problem, onda nam se obrate. Nama je YouTube kanal jako dobro sredstvo edukcije jer ondje potrošači mogu pogledati videe kad god im odgovara, rekla je Ana Smoljak, predsjednica Društva potrošačica.
Najčešći problemi s kojima se susreću potrošači su zavaravajuća i agresivna poslovna praksa. Često se događa da otiđu u trgovinu kako bi kupili određeni proizvod na akciji, ali njega više nema na policama pa kupe sasvim drugu stvar da ne odu praznih ruku iz trgovine. Nametanje trgovine dok god kupac ne popusti sve je češći slučaj pa ljudi i tu nasjednu na foru i popuste pod pritiskom.