Od 19. do 25. svibnja obilježavao se Europski tjedan mentalnog zdravlja, inicijativa koju je pokrenula organizacija Mental Health Europe. Cilj kampanje je podizanje svijesti o važnosti mentalnog zdravlja, borba protiv stigme povezane s mentalnim poremećajima te poticanje otvorenog razgovora o psihološkoj dobrobiti u društvu. Hrvatski zavod za javno zdravstvo upozorilo je kako mentalno zdravlje postaje sve veći javnozdravstveni problem, a posljednjih godina je pogotovo izražen među djecom i mladima.

Osuđivanje od drugih ljudi jako utječe na mentalno zdravlje kod mladih, a pogotovo društvene mreže. Jako mi pomaže predmet “Mentalno zdravlje” i tu smo puno naučili kako se nositi s nekim teškim situacijama i kako pomoći drugim ljudima, rekla je učenica Medicinske škole Karlovac Lana Draganjac.

Mislim da je mentalno zdravlje važno za sve mlade i trebalo bi ga njegovati svaki dan. Dostupne su nam društvene mreže, internet i mogu se posavjetovati u školi s psiholozima, pedagozima i potražiti pomoć u slobodno vrijeme, rekla je maturantica Ema Car.

Na mentalno zdravlje inače snažno utječu različiti društveni uvjeti kao što su siromaštvo, nezaposlenost, razne životne okolnosti u obitelji, užoj i široj lokalnoj zajednici pa čak i globalni problemi. Mladima u Medicinskoj školi situaciju olakšava činjenica da o tome aktivno uče putem školskih predmeta.

Unutar našeg predmeta “Zaštita mentalnog zdravlja” imamo vježbe određeni broj sati u kojima radimo različite radionice mentalnog treninga, odnosno vježbe disanja i vježbe nošenja s nekim situacijama. Jedna od njih je vježba u kojoj crtamo našu ruku i pišemo. Učimo kroz primjere empatije i suosjećanja prema drugima. Uključena sam i u projekt “Feel good” od strane Carpe Diem-a, rekla je učenica Lucija Cerjanec.

Projekt „Feel good“ provodi se kroz nekoliko mjeseci u godini, a polaznici se nalaze na sastancima na kojima uče određene teme o mentalnom zdravlju putem vježbi i radionica, objasnila je Cerjanec. Još jedna učenica podijelila je svoja razmišljanja o vlastitoj spremnosti pružanja pomoći drugima.

Možda nekome u tom trenutku nisam bila spremna pomoći, ali nakon što sam malo sjela i razmislila te potražila savjet od nekih stručnih osoba poput naših profesorica, bila sam puno spremnija dati mu neki savjet poput gdje se uputiti i gdje potražiti pomoć. Podrška je po meni najbitnija jer bez nje ne možemo ništa, ne možemo sami. Jako je bitno da nam netko drži leđa i da nas bodri u svemu, rekla je maturantica Iva Grgić.

Više o važnosti očuvanja mentalnog zdravlja u današnjem svijetu objasnila je i jedna od nastavnica Medicinske škole.

Jako je bitno brinuti o mentalnom zdravlju općenito u bilo kojoj strukturi populacije, a pogotovo kada govorimo o mladima. Kažemo da je to neka sposobnost voljeti raditi, doprinositi zajednici, voljeti sebe i druge, a zaista se puno trudimo da u našoj Medicinskoj školi o tome razgovaramo s mladima i da na neki način doprinesemo ne samo obrazovnom, već i odgojnom elementu koji će ih osnažiti kao pojedince i kao ljude koji će sutra osnovati nove obitelji i kao mlade i sposobne zdrave ljude, rekla je nastavnica Vanja Marković.

Marković je istaknula kako se 25% populacije tijekom života susreće s nekim smetnjama vezanima za mentalno zdravlje, a među mladima je vidljiv porast anksioznosti i paničnih napadaja. Dodala je kako je istraživanje koje su proveli u školi pokazalo potrebu za provođenjem dodatnih radionica i edukacija orijentiranih na jačanje mentalnog zdravlja i deeskalacijske tehnike.

Svi se nosimo sa stresom onako kako znamo, a mladi su tu u dodatnom riziku jer su zapravo u fazi odrastanja i treba im naša pomoć i osnaživanje. Stigma je, nažalost, još uvijek prisutna, ali mi se, nadam se, uspješno borimo protiv toga. Sam predmet “Zaštita mentalnog zdravlja” koji učenici uče u ovoj školi zapravo ide u tom smjeru da kažemo “otvorite se, razgovarajte” jer je jedini način da se nešto mijenja je da kažemo. Kada nas nešto boli, mi to moramo izgovoriti, a volim to usporediti sa zuboboljom ili glavoboljom, tada ćemo to reći i nećemo imati osjećaj srama zbog toga. Tako isto i ovo, kada se ne osjećamo dobro, moramo se izjasniti i imati povjerenje.

Učenici se često znaju javiti kako bi podijelili svoje probleme, pa očito prepoznaju da im to služi na dobro i da imaju povjerenja koje je ključno za pronalazak rješenja, zaključila je Marković. Dodala je kako je škola tu za učenike i da će i dalje raditi na jačanju mentalnog zdravlja.