Darovitost je širok pojam koji najčešće shvaćamo kao prirodnu sposobnost za izvršavanje određenih aktivnosti. Tako se među učenicima u osnovnim školama nalaze darovita djeca koja se ističu u mnogo područja i imaju sprecifične interese. Za svoje darovite učenike djelatnici Osnovne škole Turanj organizirali su različite aktivnosti unutar trenutno aktivnog projekta.

Stavili smo u fokus djecu koja su uglavnom darovita u STEM području, pa smo i aktivnosti prilagodili tome. Učiteljica Ljiljana Mikšić je napravila vrlo zanimljiv projekt vezan za STEM gdje smo grupirali darovite učenike. Djeca koja su potencijalno darovita u drugim područjima se uključuju u slobodne aktivnosti, a omogućili smo mnogo novih aktivnosti poslije razdoblja koronavirusa. Primjerice, imamo glazbene aktivnosti i program GLOBE koji naša škola još nije imala, rekla je ravnateljica OŠ Turanj Snježana Žunac.

Tri dječaka i sedam djevojčica čine darovitu skupinu učenika četvrtog razreda u OŠ Turanj. Učiteljica razredne nastave i ovogodišnja voditeljica darovite skupine učenika Ljiljana Mikšić objasnila je kako djeca aktivno uče unutar radionica osmišljenih upravo za njih.

Osluškujući njihove interese osmislila sam projekt zvan “Daroviti LAB” u kojem su glavni partneri mladi inovator Albert Gajšak, Nikola Tesla Experience Centar i Udruga KA-MATRIX. Ministarstvo znanosti i obrazovanja izdalo je javni poziv kako bi sufinanciralo projekt za darovite, a naš projekt je priznat kao kvalitetan i odobren je. U drugom polugodištu smo krenuli s nizom radionica, a školski knjižničar Filip Ramić vodi grupu izvannastavnih aktivnosti učenika viših razreda koji su s mojim učenicima sudjelovali u radionicama STEM područja. Riječ je o nizu radionica u Teslinom centru, a još slijede radionice s Udrugom KA-MATRIX i završni izlet na Institut Ruđer Bošković i njihovu frizbijadu, objasnila je učiteljica razredne nastave u OŠ Turanj i ovogodišnja voditeljica darovite skupine učenika Ljiljana Mikšić.

Učiteljica Mikšić je istaknula kako su joj učenici vrlo vrijedni i zainteresirani za način rada putem radionica. Željni su novih znanja, vole istraživati i ozbiljno su posvećeni radu. Učenici su izradili robote u školi sa starijim učenicima.

Radili smo Wacky robote, skupinu malih neobičnih robota koji nam pomažu da naučimo i svladamo osnove robotike i elektronike. U rukama držim Herca koji svijetli kada se upali, a svira kada pritisnem dugme. Hercu oscilator pomaže da svira, rekla je učenica četvrtog razreda OŠ Turanj Elena.

Učenik Duje je dodao kako su na radionicama naučili što je logotip kojeg su izrađivali za projekt „Daroviti LAB“. Objasnio je kako se logotip sastoji od kombinacije teksta i znaka, a svrha mu je vizualna prezentacija. Robote su predstavili i drugi učenici.

Ovo je mala hobotnica Artemis. Poseban je jer može svijetliti. Njegov potenciometar je da joj mogu podešavati da mu lampice svijetle brže ili sporije, rekla je učenica četvrtog razreda OŠ Turanj Dora.

Svoje robote prezentirali su i Matea, Amir i Josip. Učenici su istaknuli kako su im roboti jako zanimljivi i da rado žele nastaviti učiti o njima i o STEM području općenito.

Nadalje, učenica Arijana sudjelovala je na radionici na kojoj su određivali težište predmeta i magnetna svojstva. Učenica Anamarija je u predbožićno vrijeme sudjelovala je u humanitarnoj akciji udruge Jak kao Jakov na kojoj su se izrađivali anđeli kao nositelji nade i utjehe potrebitima.

Od ostalih radionica učenica Leona sudjelovala je na radionici “Znanost u staklenci” u Nikola Tesla Experience Centru, a Karla na radionici “Build-a-building”.

– S voditeljicom Petrom izradili smo “Lava lampu” i uočili da tekućine imaju različitu gustoću. Naučili smo kako se u dodiru s tekućinom oslobađa plin ugljikov dioksid, a izradili smo i vulkan iz staklenke. Erupciju smo izazvali kemijskom reakcijom nastalom kada su se susrele soda bikarbona i ocat, objasnila je Leona.

– Voditeljica Dora nas je podijelila u tri grupe. Jedna grupa je radila maketu Eiffelovog tornja od kartonskih kartica, plastičnih matica i vijaka. Druga grupa radila je labirint od drvenih kocaka i tunela, a loptica u labirintu trebala je doći do kraja. Treća grupa radila je most od lego kocaka preko nacrtane rijeke, izjavila je Karla.

Daljnjim projektima i kombinacijom različitih  radionica i suradničkog učenja darovita djeca u Osnovnoj školi Turanj moći će ostvariti svoje potencijale, a možda i doći do novih društveno korisnih saznanja ako se u budućnosti odluče posvetiti STEM području.