Ravnateljima osnovnih škola Karlovačke županije predočen je tijek pripreme aktivnosti za nacionalne ispite koji očekuju učenike, osobito one osmog razreda od 13. do 31. ožujka, a u eksperimentalnim školama od 6. do 10. ožujka. Pripreme idu po planu, ispiti su gotovi i bit će na vrijeme dostavljeni. Na mrežnim stranicama Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje su objavljene jasne i detaljne upute.
-Ravnatelji osnovnih škola i njihovi profesori su izuzetno bitni u provedbi nacionalnih ispita i njihovim rezultatima. Nacionalni ispiti neće biti kriterij za upis u srednje škole, njihovo značenje jest u tome što će biti pokazatelj djeci i školi gdje je njihovo znanje u nacionalnom sustavu, iznad, ispod ili u prosjeku. Prošle godine u eksperimentu učenici su polagali pet predmeta hrvatski, matematika, biologija, kemija i fizika. Ove godine u dogovoru s resornim ministarstvom ocijenili smo da su prvi strani jezik, kao i povijest i geografija vrlo važni i relevantni u kriterijima vrednovanja učeničkih postignuća, pojasnio je Vinko Filipović, ravnatelj Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje.
Do sada nije bilo standardiziranih ispita koji su provođeni u isto vrijeme i pod istim uvjetima i ocjenjivani od neutralnih ispitivača. Sada će po prvi put postojati relevantni pokazatelji uspješnosti svake škole. Što se tiče hiperprodukcije odlikaša to neće biti lako zaustaviti. Kod nacionalnih ispita zastupljena je Gaussova krivulja koja pokazuje da je u krajnostima sa svake strane svega 10%, a 80% učenika je u rasponu između dovoljnog i vrlo dobrog. Kad je riječ o nerealnom zaključivanju ocjena i rezultatima nacionalnih ispita nije moguće objektivno komparirati ta dva segmenta jer ispiti obuhvaćaju četiri godine učenja gdje ostavljamo prostor za zaborav.
Kako je to izgledalo prošle godine kada su ti ispiti prvi puta krenuli rekla nam je Irmelina Sablić predsjednica ogranka Hrvatske udruge ravnatelja osnovnih škola Karlovačke županije, ujedno i ravnateljica Osnovne škole Dubovac.
-Škola Dubovac ušla je među 81 školu koje su bile dio eksperimentalnog programa prošle godine, zato što smo velika škola sa 745 učenika. Ušli smo odlično pripremljeni što su pokazali i rezultati po kojima smo iz svih predmeta bili iznad prosjeka, samo je jedan predmet bio u prosjeku. Jako sam ponosna na naše nastavnike i učenike, radimo vrlo profesionalno što pokazuju upisi u srednje škole, i rezultati na natjecanjima.
Inicijativa postoji od 2008. godine kada su prvi put provedeni ispiti, ali su zaustavljeni sve do pokušaja 2019., nakon toga su opet zaustavljeni. Odlukom resornog ministarstva i Nacionalnog centra škole po prvi put ulaze u kontinuitet primjene nacionalnih ispita koji će se provoditi od sada pa nadalje. To je jedini relevantan pokazatelj praćenja trendova učeničkih postignuća. U ovom trenutku Nacionalni centar će stvoriti sve preduvjete da se rezultati ispita mogu uzeti kao kriterij za upis u srednje škole, a hoće li se, i kada će se to dogoditi ta odluka je na resornom ministarstvu
-Treba razmišljati o psihološkoj strani ovih ispita. Znamo dobro koliko matura stvara stres maturantima, to u ovom slučaju zaista nije potrebno. Ovi ispiti su prvenstveno informacija kako trebamo dalje prenositi znanje i djeci da vide što su usvojili. Također, dobro je da se navikavaju na ovakav oblik ispita da bi stres i u budućnosti kada budu rješavali maturu bio znatno manji, kazala je Antonija Mirosavljević, predsjednica Hrvatske udruge ravnatelja osnovnih škola.
Ono što svi naglašavaju jest da su ti ispiti samo pokazatelj znanja. Instrukcije i pripreme koje se ovih dana reklamiraju za takve ispite zaista nisu potrebne, pogotovo jer njihovi rezultati nemaju odjeka na daljnji upis u srednje škole.
