Ove je srijede Gimnazija Karlovac bila puna radionica različitih tematika na kojima su se učenici međusobno družili i istraživali što ih zanima. Vanjski suradnici dodatno su obogatili program, a počasni gost bio je autor poznatih djela „Ciganin, ali najljepši“ i „Črna mati zemla“ Kristian Novak. Tijekom svog boravka u školi protumačio je kreativni proces stvaranja književnog djela.
–Meni je jako drago da sam ovdje jer još nisam bio u Gimnaziji Karlovac, a osobito mi je drago što sam došao na poziv bivše studentice, profesorice Maje Sokač. Sa srednjoškolcima sam dobio priliku podijeliti dio onoga što radim, kako znanstveni, tako i književni s obzirom da pišem romane. Prvo je predviđen općeniti razgovor, a nakon toga ćemo odraditi radionicu na kojoj će zainteresirani srednjoškolci moći čuti nešto više o tome kako se pišu velike narativne forme poput romana, novele, dugometražnog filma, miniserije, pa čak i igrice, rekao je izvanredni profesor i doktor znanosti Kristian Novak.
Novak je objasnio kako je kreativni proces stvaranja književnog ili nekog drugog djela jako individualan, pa će pojedinim učenicima u vlastitom radu nova znanja ili jako koristiti ili neće. Dodao je kako svaki autor ima vlastiti sustav dolaska do početne i završne ideje.
–Kod mene je to vrlo dugotrajan proces jer mi treba otprilike četiri godine da napišem knjigu. Poznajem autore koji mogu napisati dobar roman u tri mjeseca, što je njihova varijanta procesa. Kod mene to traje dugo jer puno vremena koristim za planiranje, odnosno za rad na strukturi. Dosta toga otpada i na istraživanje jer, kada se zapletem u neku priču, vidim sve one rupe u mom znanju o svijetu i funkcioniranju društva u različitim okolnostima.
Gimnazijalci će naučiti da se do dobre priče dolazi pametnim trasiranjem puta, izjavio je Novak. Istaknuo je da je u kreativnom procesu stvaranja važna promjena glavnog lika.
-On mora od hrabre osobe postati kukavica ili od kukavice hrabra osoba, od lojalnog čovjeka do izdajice i obratno. Ono što nas zanima kao publiku je uvijek promjena u glavnom liku, a da bi se to izvelo kako treba, nužno je imati logičnu priču koja tjera prema toj promjeni.
Novak je također naglasio veliku razliku između knjiga i uređaja poput pametnih telefona, laptopa i televizije. Pozvao je mlade da više vremena iskoriste za knjige jer time mogu steći mnogo veću korist.
–Kad usporediš ekran, koji je uvijek dostupan, s knjigom koja je hladan medij i za koji trebaš unijeti neku energiju da bi ti ona vratila, doista se moramo potruditi i na neki način nagovarati mlade da ne zaborave knjigu i da se se posvete toliko mediju koji isključivo pršti podražajima. Zanimljivo je kako je u međuvremenu u recenzijama dobrih aplikacija i igrica prošao pridjev “addictive” ili onaj koji izaziva ovisnost kao nešto pozitivno. To definitivno nije pozitivno s naše strane jer nas tako zapravo i manipuliraju.
Daljnje korisne savjete i iskustva Novak je, osim u prostoru Gimnazije, podijelio i u obližnjem Nikola Tesla Experience Centru. Razgovor je moderirala jedna učenica 3. razreda, a okupljeni su sa zanimanjem poslušali Novakovo predavanje. Dio učenika također se kasnije uključio na radionicu pisanja.